Teater Olydig i nutid och framtid

Människan är född olydig. Det är grundförutsättningen för att överhuvudtaget kunna utvecklas och överleva i den här världen. Om vi väljer att sälla oss till de lydigas skara, förtvinar vårat eget tänkande, vår vilja förslavas och våra själar torkar ut.

Olydnad är vårt vattenhål. Olydnad är vårt vapen.



måndag 26 januari 2009

talgbollar och den jag älskar...

Då är vi igång igen. Detta år riktar vi främst in oss på att göra 2 produktioner - en för våren och en för hösten. Vi har oxå vår kära Orkan att arrangera för alla Kungsholmare & Ekenbor - den blir av i augusti. Jag kan redan nu säga att vi letar förmågor inom alla konstarter: gärna ett 10-manna dragspelsband, eller eldslukare... Bara man kan tänka sig att ställa upp gratis, för kärleken och scenkonsten...

TALGBOLLEN - ramberättelsen är Guy de Maupassants "Fettpärlan". Men dels är den för enkelspårig i sin natur, för dröjande kring kriget och miljön och namnet Fettpärlan är direkt löjeväckande... Så jag valde att bygga på historien lite, fylla i karaktärerna något och trycka lite på fattigdomens desperation och då fick den helt sonika heta "Talgbollen" istället. Om du kommer och ser föreställningen förstår du varför...

Medverkar gör i princip bara gamla Olydiga: Nicklas Westberg och vår dotter Saga (de båda har medverkat i nästan samtliga uppsättningar, bl.a. i "Bortom ljus och mörker" och "De som trotsar döden"). Åsa Älmeby Thorne, från "Älskad av mamma", Lisa Norström, Anneli Bexelius, Percy Frosgren och Richard Stjärnborg, från "Rapport från de osaligas ängder", Lina Hemlin, från "LEIF". Ny är Johanna Fossum, en stabil och lyhörd skådespelerska som introducerades för mig under arbetet med "LEIF". Det ska bli mycket spännande att se hur Madame Follenvie växer fram under året...
Flera av dessa medverkande har dessutom deltagit i andra Olydig-produktioner, men att rabbla upp varenda en... ja, du inser ju själv...
På ljustekniksidan har vi vår käre David Nachmann och för ljudtekniken står Daniel Nilsson.
Nytt för denna gång är en regiassistent som det faktiskt går att samarbeta med: Oscar Solberger. Det är underbart! Mycket märkligt att det ska vara så svårt att greja till det med en bra assistent... Jag tror aldrig det har fungerat för mig att ha en, även fast man är så totalt beroende av att ha en ass... OM man hittar en det funkar med, FÅR man bara inte släppa den. Det är ett som är säkert. Å andra sidan måste en regiass vara absolut självgående, annars kan man som regissör lika gärna göra allt själv. Så är det.

Till "Talgbollen" söker vi nu två manliga skådespelare för rollerna som "Officeren" och "Cornudet". Officeren är otroligt viktig för handlingen, men har inte så många scener. Rollen är på tyska och av dig kräver vi mod och skamlöshet! Rollen som Cornudet har även den en avgörande betydelse och av dig som söker denna roll vill jag ha övertygelse och agitatoriska egenskaper; en sann revolutionär helt enkelt!

Premiär för TALGBOLLEN är tänkt i slutet av september, repetitionerna pågår och du måste finnas tillgänglig redan nu, eller igår, eller iaf så snart som möjligt!
Vi spelar på Spegelteatern under hösten 2009.

"DEN JAG ÄLSKAR" är en text av Joséphine Wistedt, som även medverkade i "Rapport från de osaligas ängder" där hon gestaltade Tonni. Joséphine lät mig läsa en text som jag bara föll för helt på direkten. Den handlar om en ung kvinna som inte längre kan lämna sin säng, hon lever med ständiga tvångstankar och handlingar och försöker hålla skenet upp av att vara normal. En dag upptäcker hon att hon inte är ensam längre...

Medverkar gör Joséphine, eftersom det är en monolog - men vi söker nu två stycken kvinnor som kan medverka som "dansare". Föreställningen är mycket fysisk och den kräver god kondition och lyhördhet. Eftersom jag vill ha självgående regiassistenter är det här ett krav även på dig som vill medverka som "dansare". Ta kontakt via vår hemsida: www.teaterolydig.se
"Den jag älskar" kommer eventuellt spelas även i Härnösand vid ett tillfälle under våren.
Premiär i Stockholm är tänkt till 2a maj och vi spelar på Spegelteatern!

OCH varför ENVISAS vi med att spela på Spegelteatern?

Jo - av den enkla anledningen att recensenter, förstå-sig-påare och andra viktiga V.I.P-kulturkoftor i denna gudsfögätna stad INTE ska tro sig kunna tvinga in Teater Olydig i ett hörn där vi blir beroende av deras gullegullande för att få medial exponering.

Vid ett tillfälle ringde jag en recensent för att meddela att hon blivit inbjuden att se premiären av ett projekt. Först var hon mycket intresserad, "Vilket intressant ämne. Berätta mer..." men när hon fick veta var vi skulle spela vände hon i motsatt riktning: "Va? ska ni spela där?! Nej, tyvärr då blir det inget." och jag "Men vi gästspelar ju. Vi gör ju vår grej. Teater Olydig." och hon "Nej, på X gör man bara amatörteater. Vi recenserar inte det. Men om ni spelar på XX eller YY så kommer vi."

Så allt handlar om vilken scen man spelar på?

Nå då så - då är valet självklart. Vi har valt scenen Proba på Spegelteatern, eftersom vi tycker om Spegelteatern. Det är bra människor där. Med hjärtat och hjärnan på rätta stället. Vi har även valt scenen Puck på Spegelteatern, därför att den uppfyller alla krav vi har på det scenrum vi behöver.

Vad vi inte behöver är någon som ska diktera våra villkor.

M