Teater Olydig i nutid och framtid

Människan är född olydig. Det är grundförutsättningen för att överhuvudtaget kunna utvecklas och överleva i den här världen. Om vi väljer att sälla oss till de lydigas skara, förtvinar vårat eget tänkande, vår vilja förslavas och våra själar torkar ut.

Olydnad är vårt vattenhål. Olydnad är vårt vapen.



onsdag 10 september 2008

Rädslor & etableringsstöd

Jag har bestämt mig - jag ska inte klaga mer. Istället ska jag lägga fram förslag på förändringar man skulle kunna göra. Kanske blir det lite mer konkret då?

Första förslaget är - ETABLERINGSSTÖD till konstnärer och kulturellt utövande!
Varför finns inget etableringsstöd för nya fria grupper inom kulturlivet? Det finns ju för andra branscher inom näringslivet, vården och övriga grupper, t.ex. nya uppfinnare etc.

Teater Olydig vill ju skapa ett scenkonstcentrum på Stora Essingen, där det ska finnas plats för unga som gamla scenkonstnärer, ett scenkonstbibliotek och möjlighet för lokala konstnärer m.fl. att ställa ut. Vi vill också samla fler fria grupper inom detta projekt - kanske behöver man låna/hyra en scen för repetitioner, kanske vill man redigera ljud för en film/föreställning - då ska vi öppna våra dörrar och säga: Välkommen, här får du plats!

Om vi kunde få ett etableringsstöd för denna idé är jag övertygad om att vi kommer kunna locka både sponsorer och privata investerare till att bidra till verksamheten.

Och det är ju just detta som Alliansen vill - att kulturen och konsten ska jämställas med övriga aktörer inom näringslivet och "marknaden". Så, varför inte skapa förutsättningar för detta? Varför inte se till att vi som nu finns på den s.k. marknaden får möjligheter att dra in pengar, anställa andra konstnärer till våra projekt, betala skatter osv osv?
Dessutom är vi då inga "parasiter" längre - då har vi ju själva möjlighet att få löner som vi kan skatta på, eller konsumera för...

VAD ÄR PROBLEMET?!!!
Kan inte ngn förklara för mig, för jag begriper inte... sorry för denna lilla okunnighet :-)
M

1 kommentar:

Elisabet Widlund sa...

Otroligt! Exakt detta vill jag också. Vi verkar ju ha rätt lika tankar om nya lösningar för kulturlivet. Etableringsstöd säger du, och jag kallar det startbidrag. Men tycker egentligen inte att bidrag är ett bra ord. Regeringen säger ju att de satsar en massa pengar på detta, men vi vet fortfarande inte HUR. Själv vill jag söka pengarna NU både för mig själv och alla jag känner. Hoppas på svar om hur och när SNART!