Teater Olydig i nutid och framtid

Människan är född olydig. Det är grundförutsättningen för att överhuvudtaget kunna utvecklas och överleva i den här världen. Om vi väljer att sälla oss till de lydigas skara, förtvinar vårat eget tänkande, vår vilja förslavas och våra själar torkar ut.

Olydnad är vårt vattenhål. Olydnad är vårt vapen.



torsdag 4 september 2008

Kanske allt å lite till...

Jodå, jag har läst HELA Noréns dagbok. Började den 2/5 och var klar den 24/5, från pärm till pärm. Ja, den innehåller mina egna anteckningar - i marginalerna. Understrukna är vissa partier. Och ja, jag skrev ett litet brev till honom - som jag heller inte fick svar på... Det är väl okej. Detvar ju upp till Lars att besvara och han valde väl att inte göra det. Han är en fri människa.
Jodå, jag har läst HELA Jessica Zandéns och Cecilia Gyllenhammars blogginlägg om kärleken, lusten och passionen. Det är intressant, mycket. Och faktum är att jag håller med dem, även om jag motsätter mig passionerat våld om våldet inte är en lek mellan vuxna frivilligt inblandade individer.
Jodå, jag är den fria och självständiga kvinnan som avbröt självaste kulturministern vid en debatt på Stadsteatern i Stockholm hösten 2007, med orden "Bra konst skapas bäst i ett klimat utan motprestation" för att därefter, fortfarande fri i min tanke och handling, lämna lokalen.

Orsak till detta handlande? Eftersom det alltid åläggs oss konstnärer att komma med prestation-motprestation, så måste vår självbild och vår sociala ställning som konstnärer uppskattas till en högre nivå än den nivå våra s.k. folkvalda politiker lagt oss på. Vi är bättre än ni tror! Vi presterar mer än ni någonsin kan föreställa er! Även om vi bara sitter på en bänk under en japansk lönn i Humlegården och stirrar tomt framför oss så pågår den kreativa processen inom oss - och ni kan aldrig ana att det under ytan växer en historia som tål att berättas kanske inom formen av teater eller dans eller installation eller bild eller...

Varför är ni så upprörda - är ni okunniga? Förstår ni helt enkelt inte? Vad är det ni har missat i vår civilisations utveckling? Tror ni politiker och kulturkonsumenter att vi är till för er enbart och exklusivt? Att ni har något slags patent på vad slags konst man får, eller inte får, göra? Har ni något slags patent på vad vi får tycka, uttrycka och ge bilder av? Tror ni att ni äger Konstnären?

Om så är, så är ni mycket illa ute. Då luktar det Stalin, Hitler och ja kulturborgarrådet, till och med Castro, om er.

All konst ska uppvärderas! Konstnärens arbete bör jämställas med läkare, präster, psykologers arbete! Konst och kultur är olika saker, det är dags att börja se skillnaderna!
Jag manar samtliga konstnärer i Sverige till manifestationen "Kulturstopp - nu!" av den enkla anledningen att vi är värda ett bättre konstnärsskap! Ta makten i era egna händer innan era konstnärliga visioner stympas!

Väl mött!
M

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.tidningenkulturen.se/content/view/1975/147/

Ett absolut måste!