Teater Olydig i nutid och framtid

Människan är född olydig. Det är grundförutsättningen för att överhuvudtaget kunna utvecklas och överleva i den här världen. Om vi väljer att sälla oss till de lydigas skara, förtvinar vårat eget tänkande, vår vilja förslavas och våra själar torkar ut.

Olydnad är vårt vattenhål. Olydnad är vårt vapen.



torsdag 12 februari 2009

PUCKON?!

Som sagt tidigare så är det fullständigt ointressant att blogga om man inte har något att säga. Och oftast har jag inget att säga om jag inte irriterar mig på något... Idag finns det många saker att irritera sig på.

Kulturutredningen. Skuggutredningen. Puckon på Filmcafé.nu osv. osv.

Fick ett absurt och urlöjligt mejl med morgonposten. Höll på att sätta kaffet i halsen. En urbota idiot som kallar sig Robert (och är reporter på e-zinet, pinsamt för honom) mejlar mig och ifrågasätter "vinstdelning enligt avtal" som vi har i annonsen för Talgbollen och Den jag älskar på Filmcafé.nu. Han är dessutom oförskämd och hojtar om facket, seriositet och Persbrandts existens. Allt i en salig röra. Jag tycker att Robert borde undersöka huvudet lite och kamma sig och skaffa ett ordentligt jobb. Det är mycket enkelt, Robban, gå till Jobbtorget och sök de okvalificerade jobben så kanske du får en deltid som lunchdiskare... För som skådespelare (!?) och journalist (?) så är du körd. Big time!

När det gäller Skuggis så vet jag att socialdemokraterna kommer att samarbeta ordentligt med dem under kommande valrörelse, bara för att ha ngt att ställa upp mot borgerligheten. Det är mycket synd, tycker jag. För mig är fortfarande Skuggis en avdelning för de redan bekräftade och de som redan har sitt på det torra. Och det är bra, för ni behöver varandra. Vi däremot kommer att fortsätta köra racet vi har. Utan Skuggis, sossar och allians-regering. Vi kommer fortsätta att peta er i ögonen och göra det vi är bra på: teater, konst, musik och allt däremellan!

Jag vet att folk tycker att jag är stöddig och kastar en massa skit runtomkring, men det skiter jag i. Jag ser saker som gör mig ilsken och det måste jag få ur mig. Om jag sedan har fel, då är jag inte sen att ångra mina bitska inlägg och göra bot. Fast jag har aldrig fel... eller?
Jag har humor. Det är meningen att du ska skratta här.

Om en kort stund ska jag följa presskonferensen kring Kulturutredningen. Inte för att jag tror man hittar på ngt bra eller nytt, men man måste ju hålla garden igång och höra vad som sägs så att det går att parera smällarna mot de konstnärligt utövande i detta svinkalla okulturella avlägsna land.

I morgon ska vi (jag och Joséphine) upp till Härnösand (aahh! 10 minusgrader!!!) och spana in länsmuseét och Daniels folkhögskola. Där finns det Ålänningar, operasångare och folk som gör musik av snö. Ha en bra helg!
M.

Inga kommentarer: