Teater Olydig i nutid och framtid

Människan är född olydig. Det är grundförutsättningen för att överhuvudtaget kunna utvecklas och överleva i den här världen. Om vi väljer att sälla oss till de lydigas skara, förtvinar vårat eget tänkande, vår vilja förslavas och våra själar torkar ut.

Olydnad är vårt vattenhål. Olydnad är vårt vapen.



tisdag 12 maj 2009

Och vad i helvete hände nu då?

Då var det officiellt då.


Idag avgick Peter Böök som teaterchef för Spegelteatern, och jag fick äran att ta mig ann denna skönhet och pärla bland Stockholms källarteatrar.


Nu är det dags att kasta sig loss och börja bygga vidare på det Peter har lagt grunden för.

Det må sägas vad det vill bland er där ute som snackar runt; i år fyller elever från Spegelteaterns praktikantår 2007-08 15% av samtliga platser på förstaåret bland teaterhögskolorna i Sverige.

Att media bara har mage att påstå att Spegelteatern "bara" har amatörteaterverksamhet är skamligt. Att som någon vid Kulturrådet menade på att det är "meningslöst för Spegelteatern att ansöka om medel" när en ansökan skulle lämnas in, är fullständigt idiotiskt!
Ni vet verkligen inte vad ni pratar om.

Peter Böök har i hela sitt vuxna liv arbetat för en öppen teaterverksamhet; han har gett tusentals människor, i alla åldrar, möjligheten att prova sina vingar inom teaterkonsten!


Han må vara en kluns, otrevlig som fan när andan faller på, "gubbsjuk" och allt annat man kan hitta på - men han har gett allt för konsten och rätten att utöva den. Jag vet inte hur många som står pall så länge. Hur är det med dig?

Där står jag också. Däri ligger även min vilja.


Jag vill ge Spegelteatern nytt liv, fylla lokalerna av bruset från skapande själar, låta scenkonsten ta fart och öppna verksamheten rakt ut i det nya - in i framtiden.





Jag hoppas ni vill vara med mig på denna resa. Att ni följer med in i framtiden och tillsammans med mig, Spegelteatern och Teater Olydig tar scenkonsten till oanade höjder!


Nu fortsätter äventyret och processen med "Den jag älskar". Vi har tre föreställningar kvar att spela i helgen, sen är det slut för denna gång.
Ni måste boka nu - så vi får hopp och bygger upp vår förväntan att få möte er där i salongen, bakom Lous spegel...

Underbart, underbart - livet är upp och ner!
M

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Malin! FAAAN va kul för dig! Grattis och lycka till!!! Puss och kram från Nanna