Teater Olydig i nutid och framtid

Människan är född olydig. Det är grundförutsättningen för att överhuvudtaget kunna utvecklas och överleva i den här världen. Om vi väljer att sälla oss till de lydigas skara, förtvinar vårat eget tänkande, vår vilja förslavas och våra själar torkar ut.

Olydnad är vårt vattenhål. Olydnad är vårt vapen.



måndag 13 oktober 2008

Teater Olydig tar avstånd från Skuggutredningen!

Teater Olydig har valt att ställa sig utanför Skuggutredningen och delger därför dig som läser denna blogg det mejl som vi idag 13/10-2008 skickat till Skuggutredningens ledare Stina Oscarsson:

Hej Stina! Efter det möte du & jag hade, talade jag med vår styrgrupp inom TOK (Teater Olydig Kulturproduktion) och vi kom fram till att vi skulle ge Skuggutredningen ytterligare en chans. Vi tror på att alltid försöka ge fler chanser, att aldrig låsa dörren utan att ställa den på glänt istället. Du och jag talade om ”Gerillaaktiviteter” på stan i samband med en parad och en massa annat som skulle ske lördagen den 15e november. Jag tänkte att vi nu skulle kunna finna en plats inom Skuggutredningen som betydde något för demokratin och konsten och för oss. Det var ett okej möte, och jag var glad när jag lämnade Orionteatern. Nu, efter att ha fått info om hur denna gerillaaktivitet skulle se ut, känner vi att Skuggutredningen inte är ngt för oss ändå. Det är toppstyrt och odemokratiskt. Folk som sitter med på era möten vågar inte alltid säga det som trycker dem, de vill av hänsyn till etablissemangets ordning inte gå emot förslag som verkar vara etablerade redan innan besluten tas upp för diskussion. Detta är väl helt okej, jag bara ångrar att jag inte kunnat ta tag i detta tidigare (p.g.a. behovet av att regissera en bra föreställning, kanske, och att tiden då inte riktigt räcker till) för jag värjer inte för att gå i clinch om det behövs. I den värld jag tillbringar min tid, är inte ett demokratiskt beslut demokratiskt om inte samtliga mötesdeltagare är positiva till frågan/beslutet. Naturligtvis gör ni vad ni tror är bra för konsten och kulturen, det förutsätter jag. Ni vill gott, helt säkert. Dock har vi några saker vi absolut inte håller med om:

1) Att förlägga samtliga aktiviteter till måndagen den 17e november är i vårt tycke dumt. Folk jobbar. Deras barn går i skola o på dagis. Lärarna har varken tid eller lust att ta tid från skolarbetet för att skicka ut sina barn på skolgården/stan för att krita budskap på asfalten. Att få ihop flera hundra ungar är knappast möjligt, tror vi iaf. Detta hade möjligtvis fungerat om man genomförde aktionerna under lördagen – inklusive en parad. Trist att ni inte valt lägga den tid som har krävts för att arrangera detta.

2) Att dessutom skicka ut grafitti-gäng att klottra ner stan är olagligt och under inga omständigheter acceptabelt. Och att tro att Teater Olydig skulle gilla tanken är absurd! Vi kan väl inte stå för att Skuggutredningen vill klottra ner husfasader och privata ägodelar. Det ställer vi absolut inte upp på! Då blir vi dömda för skadegörelse och det har vi inte råd med. Har ni råd med det? Dessutom anser vi inom TOK att vi har en vacker stad och att klotter förfular den.

3) Vi anser att Skuggutredningen är en fasad, en målvakt, för att få ut det budskap som egentligen döljer sig bakom densamma: dvs en marknadsföringsdetalj för Orionteatern och dess konstnärliga styrgrupp. Vi har erbjudit er vid flera tillfällen både skådespelare och administrativt kunniga personer, detta har ni negligerat vid varje tillfälle. Enda gången ni velat ha oss med är när det uppenbarligen är illegala aktiviteter på gång. Mycket märkligt… Är det måhända ett sätt att försöka marginalisera det vi gör? Det har misslyckats fatalt.

Därför väljer nu Teater Olydig att ställa sig utanför Skuggutredningen, dess aktioner och uppmaningar. Jag ber dig också ta bort mitt inlägg och förslag och att ni inte läser upp det på måndagen den 17e november. Orsaken är att vi inom Teater Olydigs styrgrupp inte vill förknippas med Skuggutredningen öht. Jag förutsätter att ni respekterar det.
Jag kommer också att lägga ut detta på vår hemsida och på vår blogg, så att vår publik och våra vänner är medvetna om var och hur vi står i förhållande till Skuggutredningen och etablissemangets behov av att behålla detta skråväsende som tyvärr endast gynnar dem själva.

// Malin Westberg
Konstnärlig ledare
för den FRIA teatergruppen Teater Olydig Kulturproduktion

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg mot skuggutredningen... låter definitivt som ett PR-trick för Orionteatern, samt att de skulle skylla på Teater Olydig om nåt olagligt gjordes... jag är också emot klotter... tags i Gamla stan - fy bubblan.

Synd att det blev så men skit i det...

De Olydiga sa...

Jag har blivit ombedd att censurera/ta bort delar av detta inlägg... det gör jag inte. däremot kan jag säga att punkt 2 enligt Skuggutredningen endast handlar om att grafittikonstnärer ska klottra med borttagbar krita och inte med sprayfärg. Då var det sagt.
Malin Westberg, Teater Olydig

Elisabet Widlund sa...

Är inte kulturstoppet en PR-grej för Teater Olydig...? Med dubbelt gott syfte, alltså.