Teater Olydig i nutid och framtid

Människan är född olydig. Det är grundförutsättningen för att överhuvudtaget kunna utvecklas och överleva i den här världen. Om vi väljer att sälla oss till de lydigas skara, förtvinar vårat eget tänkande, vår vilja förslavas och våra själar torkar ut.

Olydnad är vårt vattenhål. Olydnad är vårt vapen.



fredag 14 mars 2008

Att svälta ut konstnärer...

Avslag igen... Konstnärsnämnden ger sig inte. Okej, okej, jag vet att deras uppgift inte är att vara ngn slags social inrättning, med ngt jävla rättviseperspektiv fram för sig. Jag vet att de ska fördela anslag utifrån vad de tror är kvalitativt god konst. Men kolla namnen här:

Skådespelaren Cecilia Nilsson, ordf.
Konstnärliga ledaren och VD:n Åsa Söderberg, vice ordf.
Konstnärliga ledaren och skribenten Danjel Andersson
Skådespelaren Anna Azcárate
Filmaren Reza Bagher
Regissören Karl Dunér
Filmaren Lena Einhorn
Filmproducenten Erik Hemmendorff
Skådespelaren Henric Holmberg
Fil. dr. Rikard Hoogland
Skådespelaren och regissören Fransesca Quartey
Dansaren Cecilia Roos

Vilka är det här som sitter och bestämmer om vem som är värd vad???

Dessa är personerna som beslutar om min framtid. Om min vår 2008, om antalet ärter på tallriken. De bestämmer vem som ska upp och vem som ska ner...
Och frågar du, så har de ju aldrig hört talas om Teater Olydig...

Så, låt oss se hur det ser ut egentligen för en konstnärsfamilj:
1) Inga fasta löner. Ett å annat vikariat. Summa per månad: ca 3 000 kr
2) Jobbar hur mkt som helst, dvs upp till 12 tim/dag, 6 dgr/vecka... oavlönat...
3) AF vägrar låta mig skriva in mig (kultur alltså) o då får vi heller inget sk försörjningsstöd... vanligt soc alltså.
4) Men vad fan, vi får ju iaf barnbidraget... Tjohej!

Och vem fan vill gå på soc?! Jag vill jobba! Med Teater Olydig. Jag vill ha lön, ut ungefär 10 000 kr/mån. Jag vill kunna gå med högt buret huvud och kunna se mig själv i spegeln och säga att "jag räcker till, jag är bra, jag är värd det här"

Okej, skit på er då. Jag får väl äta luft. Och gröt.

M.

Inga kommentarer: