Teater Olydig i nutid och framtid

Människan är född olydig. Det är grundförutsättningen för att överhuvudtaget kunna utvecklas och överleva i den här världen. Om vi väljer att sälla oss till de lydigas skara, förtvinar vårat eget tänkande, vår vilja förslavas och våra själar torkar ut.

Olydnad är vårt vattenhål. Olydnad är vårt vapen.



söndag 13 september 2009

REPETITIONER - yeah!

Repetition "Talgbollen - Boule de Suif" genomdrag av akt 1, öppningen.

(Anna Adolfsson/Elisabeth Rousset, Åsa Älmeby Thorne/mme de Breville samt Percy Forsgren/Mns de Breville)

Vi repeterar arslet av oss :-) igår hade vi öppen repetition och det gick väl så där... Idag, en ny dag - och vi söker respekten för varandra.

(Nicklas Westberg/Mns Loiseau och Anneli Bexelius/Mme Loiseau)

Jag vet att jag säger, i en tidig del av processen, "Sluta vara så hänsynsfulla mot varandra! Ta plats och mesa inte på!" Nu, när vi närmar oss premiär, säger jag "Respektera varandra. Lyssna och ge kontruktiv feed back. Ge varandra rum."


(Åsa Älmeby Thorne/Comtesse Louise de Breville, samt Percy Forsgren/Comte Hubert de Breville)

Skådespelarna kämpar. De får motsägelsefull information. Vilseleder jag dem avsiktligt? Jag tror inte det. Jag tror motsatserna behövs, i rätt proportioner. Likaväl som att visionen, inte förändras men växer, tar nya former och ändå är progressiv - likaväl måste också regin komma i rätt fas. Hur vet jag att det är rätt fas? Bara genom att söka kärnan av vad historien vill berätta för oss.


(Richard Stjärnborg/Kusken samt EmmaTora Alvin/Flickan)

Saga Westberg, vår allra yngsta skådespelare, bara 10 år gammal, gör enormt bra ifrån sig. Hon är emellanåt mer professionellt arbetande än oss vuxna. Men nu börjar hon tröttna; hon börjar ge sig till rutinen. Och då glömmer hon av sig och tar teatern för given. Oavsiktligt. Som ett barn gör. Och som vi vuxna inte får göra.


(Mikaela Eriksson/Syster Camille, samt Louis Ravry/Cornudet)
Nu ska vi lyfta varandra; ge varandra rum och rymd att växa i. Var och en av oss har mer kraft att ge, mer närvaro, mer synnerhet och framförallt mer kärlek till konsten. Nu ska vi lära oss att lyfta!
PREMIÄR 26/9 kl. 19:30 - boka biljetter nu!
M.

Inga kommentarer: